Aandrijving

Het Visablok zal dan worden gekoppeld aan een LN versnellingsbak. Dit is een versnellingsbak die is afgeleid van de GS versnellingsbak. Het ontwerp van zon bak is een stuk sterker dan de normale A-type versnellingsbak en daarom geschikter om te gebruiken bij een (sterkere) Visa motor. Bijkomend detail is dat je (met enige aanpassingen) de GS remmen kunt gebruiken, wat je remvermogen dus aanzienlijk vergroot!

De aanpassingen zijn deze:

Je moet de gaten op de plek van de remklauwbevestiging uitboren en uittappen op de juiste maat, haaks!

Vervolgens moet je de GS remschijven binnenin de mof tot 127mm uitdraaien anders pas het niet over de asstomp van de versnellingsbak. Je moet dan 6 nieuwe gaten op je juiste plek in de schijf (laten) boren. Dit omdat er op de bak uitgaande assen zitten die aansluiten op 2cv aandrijfassen.

Vervolgens heb je een spacer nodig om de ruimte tussen de asstomp en de schijf enerzijds en de A-type aandrijfas anderzijds op te vullen. Je zult nu dus vanzelf ook langere bouten nodig hebben om alleen te koppelen. Omdat de uitgaande as van de bak lijkt op die van een 2cv zul je geen adapters nodig hebben om 2cv aandrijfassen te koppelen aan een GS(derivaat)bak.

Het LN koppelingshuis + prise-as vervang je voor die uit de Visa bak (ze zijn beiden even diep). Met als gevolg dat je nu de ontstekingssensoren gewoon op de juiste plek kunt bevestigen en dat plaatsen van een diafragmakoppeling geen probleem vormt.

De versnellingsbakken die als donor zullen dienen voor het samenstellen van de "ultieme" bak. Links LN bak en rechts Visa bak.

 

 

Gedeeltelijke demontage van de Visa bak: koppelingshuis verwijderd en vervolgens de prise-as ook. Let op het  forse differentieel!

 

Koppelingshuis van de Visa bak, op de andere foto de prise-as.

 

De aandrijfas (bakzijde) van de LN is gelijk aan de 2cv-as, ertussen zit een spacer die in rubbers is opgehangen.

 

Prise-as van de LN naast die van de Visa, zoek de verschillen.

 

Differentieel van de LN bak

 

LN bak met Visa koppelingshuis en prise-as, tevens is de Visa-achteruitrijlichtschakelaar in de LN bak gestoken.

 

Het huis van de LN bak is gelijk aan dat van een GS vierbak, de achterdeksel en het koppelingshuis zijn anders. Het achterdeksel is gelijk aan die van de Visa. De visabak echter is compleet anders dan welke GS-derivaat-bak dan ook. Het huis is speciaal vervaardigd en lijkt niet eens op dat van een GS bak. Het koppelingshuis is anders, omdat er plaats moet zijn voor 2 sensoren, daar de Visa 2 cilinder de enige auto is met volledig elektronische ontsteking n een GS-derivaat-bak.