Chassis

Het chassis wat je erbij hebt is niet het originele chassis behorend bij de koets. Het is er een van 4 jaar ouder, die ongeveer net zoveel mankementen heeft, maar wel een, ondertussen, belastingvrij kenteken heeft. Dit chassis word dan ook opgeknapt en beter dan nieuw gemaakt!

Je gaat namelijk dit chassis aanpassen aan de hand van de schema’s zoals Citroën zijn “terrein-eenden” versterkte. De zgn. P.O. (pays d’outre mer) verstevigingen houden in dat je het chassis aan de zijkant voorziet van een set profielen wat doorknikken een stuk minder makkelijk maakt. Tevens wordt dan de vooras verstevigd tegen doorknikken dmv een U-profiel en wordt de versnellingsbaksteun verstevigd.

De acadyane heeft al de versnellingsbaksteun-versteviging en alsmede antiknik-platen aan de voorkant van het chassis. Maar deze komen ook op de voorpoten, achter de veerpotten, bij de ophanging van de voor- en achteras en bij de achterpoten. Omdat een pickup zijn complete stijfheid uit het chassis moet halen is dat ook geen overbodige luxe.

Natuurlijk wordt ook de bovenplaat van het chassis gehaald om te kijken hoe het chassis van binnen eraan toe is. En zonodig worden herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Het enige nadeel van dit alles is de gewichtstoename. Lichter zal de auto er zeker niet op worden. Maar het is wel leuk als je zelfverzekerd door heuvelachtig terrein kunt crossen, zonder bang te hoeven zijn dat je je auto sloopt of het chassis knikt.

De andere P.O. aanpassingen zoals het aanbrengen van grotere  benzinetank of beschermen van het motorcarter, uitsnijden van wielkasten zullen niet uitgevoerd worden, omdat het niet primair een crossauto moet worden.

Eerst is de bovenplaat van het chassis verwijderd om de schade goed in te kunnen schatten.

 

Het blijkt dat bij de versteviging van de veerpotsteunen met de onderplaat steevast roest ontstaat tussen het dubbele plaatwerk. (Dit is overigens ook het geval achter de anti-knikplaten). Het plaatwerk onder de verstevigingen vervangen.

 

Nieuwe anti-knikplaten (op maat vervaardigd).

 

Bovenplaat er weer op (gewillig GS-dak was de donor).

 

Assen op het chassis (draagarmlagers, waar nodig, vervangen en opnieuw ingevet). Stabilisator-stang in situ. Chassis is van binnen behandeld met Finnegan's Waxoyl en van buiten met Finnegan's Waxoyl underbodyseal.

 

De schetsplaten aan de vooras zijn de originele Acadiane schetsplaten. Dezen hebben dikkere pennen om de schokbrekers te dragen dan de ami-platen, waar de bevestiging voor stabilisatorstang op zit. Er zijn 2 manieren waarop je de schokbrekers van de acadiane icm de stabi-stang kunt gebruiken:

1) busjes laten draaien die de ruimte tussen het schokbreker silent-bloc en de pen (van de ami-schetsplaat) opvullen.

2) de bevestiging van de stabi-stang op de schetsplaten van de acadiane overzetten: gat boren, versteviging erop en M10 draad tappen. (je hebt nu effectief ami-super schetsplaten gemaakt)

3) Ami-super schetsplaten nemen, want die gebruikt ook dikkere pennen voor de schokbreker ophanging (maar die zijn erg moeilijk te vinden).

Het gebruik van dikkere pennen heeft natuurlijk als voordeel dat die bij hogere belasting niet zo snel zullen buigen. (en ik heb al de nodige gebogen ami- en eendenpennen gezien)