Het bouwen van een CitroŽn Acadiane "Special"

ofwel: een handleiding voor het bouwen van een unieke Acadiane

(deze handleiding moet u dus  niet volgen daar het resultaat niet uniek zal zijn!)

 

Men vinde een CitroŽn Acadiane sloper, waar minstens de laadruimte slecht van is. Zorg dat de aanschaf gratis is! Zaag daar de laadruimte zodanig van af dat je de cabine zo veel mogelijk heel houdt. Demonteer vervolgens de gehele Acadiane en bewaar alles waarvan je denkt dat het nog wel eens van pas zou kunnen komen.

Aangezien je de motor en de bak terug moest geven aan de vorige eigenaar staat boven aan je lijstje nog te verwerven onderdelen een motor en een bak.

Omdat je net toevallig op internet een niet te dure Visa 2cilinder tegenkomt, besluit je die te kopen en aangezien die niet meer te redden is, als donor te gebruiken voor je Acadiane project. Je haalt de motor en bak eruit, de uitlaat, het schakelmechanisme, het dashboard, stuurkolom, benzinetank, draadboom, ruitenwissermotor en de hoofdsteunen. Je vergeet de binnenverlichting niet omdat die hetzelfde is als in je Acadiane en daar zat ie niet meer in.

Je vindt in een stapel wielen een setje vroege GS velgen en besluit dat dat wel leuk staat op je project, vooral als je later via internet 5 wieldopjes ervoor kunt kopen voor niet veel geld.

Dan ga je op J.Cats zijn site eens berekenen wat voor versnellingsbak je nodig gaat hebben, met daar als gegeven, dat je een Visablok neemt die op euro95 kan draaien en je 145GS wielen eronder zet. Je komt uit op een LN bak, of een 1e type GSbak. Je probeert aan allebei de bakken te komen. De GS bak is nergens te vinden, dus daar heb je niks aan. Je ziet ergens een advertentie van iemand in BelgiŽ die een motor en bak van een LN te koop aanbiedt. Je besluit dat je wel interesse hebt en vraagt om wat foto's. De foto's zien er veelbelovend uit en je besluit de bak te gaan halen. Dan zal het gaan het sneeuwen op de dag dat je dat je de bak zal gaan halen, althans volgens het weerbericht. Je besluit de avond vantevoren dat je dan toch maar even de ruitenwissers van je Ami zult gaan repareren, want das wel handig dat die het doen tijdens een sneeuwbui. Tijdens dat je met die reparatie bezig bent gaat het sneeuwen en bedenk je toch maar dat het niet verstandig is om de volgende dag 300 km (totaal bijna 600) te gaan rijden met grote kans op veel sneeuw. Je spreekt een boodschap in op het antwoordapparaat van de verkoper, en stuurt ten overvloede een mailtje. Je spreekt af dat je 2 weken later alsnog de bak gaat ophalen.

2 weken later rijd je vlot naar Leuven, en ontmoet daar de verkoper. Je bewondert de versnellingsbak en en passant zijn verzameling CitroŽns, waaronder een net gerestaureerde CX pallas type 2, een AKS400 in topstaat, een prachtige Ami8 break, een origineel zwarte 2CV6, en 3 BX GTI's (een speciale uitvoering waar je nu het fijne niet meer van weet). Tevens krijg je bij de bak, die net 60dkm gedraait heeft, een bijna komplete uitlaat en een LN schakelmechanisme. Tevreden ga je naar huis.

Wegens het gegeven dat je nu de belangrijkste zaken, de moeilijk te vinden zaken vooral, zo'n beetje in je bezit hebt, besluit je maar eens een keer verder te gaan met je project. Je regelt ergens wat betonijzer. Je last dit als versteviging in de toch wel wat wankele cabine. Vervolgens haal je de cabine van het chassis, slijpt meteen de voorste laadvloerbalk, die er nog in zat, eruit. Nu je toch de zaag in de hand hebt neem je meteen alle slechte stukken van de bodem mee. Dat betekent dus dat de voetenbak half geamputeerd is en de beide bodemplaten ook niet meer als onderdeel van de koets gelden.

Je last met stukjes verzinkte plaat de voetenbak weer op. Alles wordt door en door gelast ivm de stevigheid.

Als je dan de nieuwe bodemplaten ter hand neemt valt je wat op: de bevestiging bij de veerpotsteun klopt niet, die zijn namelijk als bij een Ami8 en niet zoals bij de acadiane (of Ami6)! Maar aangezien je ondertussen wel genoeg ervaring met plaatwerken hebt, pas je dat even aan.

Vervolgens maak je de dorpels helemaal netjes: je haalt alle stukjes die nog doen herinneren aan de oude bodemplaten weg. En je maakt in de omgezette rand van de nieuwe voetenplaten gaatjes met een ponstank, om de 4 cm. Dat doe je ook bij de kant welke over de voetenbak valt. Dan las je de nieuwe bodemplaten netjes in de koets. Vervolgens maak je in de voetenbak 2 nieuwe verstevigingsplaatjes, omdat de oude wel erg slecht waren en dus verwijderd waren bij het sloopwerk. Aangezien je 1,2 mm plaat hebt liggen gebruik je dat, wordt het lekker stevig. Dit kan geen kwaad omdat dit de plaatjes zijn die de voetenbak stevigheid geven op het punt waar de koets op het chassis rust!

Je verwijdert de ruitensproeierpomp, want die zit op zo'n onhandige plek dat elke keer als je je voet naast de koppeling zet je ruiten nat worden... Je last het gat in de voetenbak wat overblijft dicht. Dit gat heb je toch niet meer nodig aangezien er een elektrische ruitensproeierpomp in komt.

Vervolgens neem je wat U-profiel (10x20x2) en verlengt daar de dorpels mee naar achteren, Je snijdt een stuk plaat (1,2mm dikte) op maat (breedte van de koetsx28cm) en bevestigt dit met laswerk aan de bodemplaten en de nieuw ontstane dorpels. Dan las je aan de achterzijde van de zo ontstane bodem een stuk van hetzelfde U-profiel. Je hebt natuurlijk gezorgd dat het U-profiel op zijn kop erin gelast werd, zodat het samen met de plaat een koker vormt. De bodem is nu zo goed als klaar.

Dan haal je bij een lokaal constructiebedrijf 6 meter kokerprofiel (10x10x1,5) en maakt daar een subfame van bovenop de verlengde bodem, zodat je daar je plaatwerk aan op kunt hangen. Je verlengt de zijkanten van het plaatwerk met behulp van de huidplaat van een oud portier die toch niet meer te redden is. Met nieuw zincor plaat maak je vervolgens de rest van de huis aan. Voor de ronding van de achterrand van het dak maak je een ronding in een stuk plaat met behulp van de einddemper van de Aca. De hoekstukjes komen uit de overgang van de cabine naar de laadbak.

Voor het gemak neem je een ruitframe uit een 2CV dak, dit gebruik je om de achterruit, welke ook van een 2cv komt, af te tekenen op de achterwand van je cabine. Dit zaag je netjes uit, met een decoupeerzaag met ijzerzaagje bijvoorbeeld.

Tevens maak je in de zijkant achter het portier 2 ruitjes. Die maak je van 4 mm Lexanģ om kosten uit te sparen, op-maat ruitjes kosten namelijk veel meer dan Lexanģ plaat. (En je moet wel een beetje aan de portemonnee blijven denken, want je bent een arme student!)

Je maakt een mal die je gebruikt om de ruitjes af te tekenen op de koets. Het uitzagen doe je zoals hierboven beschreven staat. Als ruitrubber gebruik je het rubber wat afkomstig is van de laadbak-zijruiten. Dit kun je op maat afsnijden en bij de uiteinden aan elkaar lijmen of kitten met een rubber-kit.

 

In de tussentijd heb je, om aan de nodige onderdelen te komen, nog wat lucratieve zaken gedaan, zoals die ene keer toen je uit Ede een Acadiane koets weggehaald hebt, waar wat extra motorkappen en voorschermen bijzaten. Een goede motorkap had je nog nodig. Een setje nette voorschermen kon ook geen kwaad.

Verder stond er op de 2CV-markt op een gegeven moment een advertentie waar gratis Aca-onderdelen werden aangeboden. Onder de noemer "niet geschoten is altijd mis" heb je toch maar gebeld. De onderdelen bleken toch zeer bruikbaar te zijn, erbij zaten onder andere 3 goede portieren en 1 die nog goed te restaureren is. Koplampen met goede reflector, als nieuwe koplampringen. …n een originele Aca-antenne!! Dit kon je zeer goed gebruiken, want goede portieren had je nog niet. De antenne maakt het geheel zeker wel af!

Laatst ben je dan naar Citromobile gegaan, je had wel niet veel geld maar je ging vooral voor de gezelligheid. Toch kwam je nog een doos HY achterlichtjes tegen (van die ronde) voor een 10tje! Das een kopje dacht je en je hoefde niet te aarzelen. Later vond je nog een setje witte glaasjes, die je ook maar meenam. Je had nu voor minder dan 20 euro minstens 8 complete lampen. Dat is een complete achterlichtpartij, met voor elk signaal een aparte lamp!

 

Elektriek

Om alles te laten werken naar behoren gebruik je de Visa draadboom, weliswaar wat aangepast aan de situatie in de Acadiane. 1e aanpassing is de aansluitingen voor de lampen in het front. Vervolgens moet er bij het dashboard (waar een GS tellerset in komt) wat aansluitingen veranderd worden.

Tevens heeft een Visa de intervalruitenwissers. Het idee is dus om de Visa-ruitenwissermotor te koppelen aan het acadiane ruitenwissermechaniek, zodat de intervalstand, de langzame en sneller ruitenwisserstand ook nu in de Acadiane een optie is. Om dezelfde reden worden aan de stuurkolom ook de schakelaars van de Visa gebruikt. Voor elektronentransport naar de achterlichten moet een nieuwe draadboom gemaakt worden, meteen met mogelijkheid tot aansluiten van een trekhaak. Net als een moderne auto krijgt de acadiane een elektrische ruitensproeier, mogelijk uit een BX of GS.

Verwarmingsventilator komt uit een GS en wordt aangesloten aan de visa-draadboom.

De achterruit zal ruitverwarming hebben.

Achterlichtbalk is custom made, met vier lampjes aan elke kant: knipperlicht achteruitrijlicht, achterlicht en remlicht. De fittingen en kapjes van een HY zullen worden gebruikt, aangevuld met witte kapjes voor het achteruitrijlicht. De kentekenplaatverlichting zal bestaan uit 2 acadiane kentekenplaatverlichtingsunits.

 

Laadbak

De laadbak zal geheel uit aluminium vervaardigd worden, dat moet je nog even leren want alhoewel je best aardig staal kunt lassen heb je nog nooit aluminium gelast. Maar je bent er niet bang voor want de meeste dingen die je probeert lukken je uiteindelijk toch wel op de ene of andere manier. Het voordeel van aluminium is 2 ledig: als de laklaag beschadigd raakt gaat het niet roesten. Het is licht zodat je een goed constructie kan maken zonder teveel gewicht toe te voegen.

De bodem en zijwanden en wielkasten worden gemaakt van 3mm dik glad aluminiumplaat. Het bodemframe wordt opgebouwd uit kokerprofiel 20x20x2mm. De zijwanden worden verstevigd met kokerprofiel 25x25x2,5  en in de zijwanden worden de verticale buizen aan de boven- en onderkant opengelaten. Dit zodat er makkelijk een huif op bevestigd kan worden, door de rongen in de verticale kokers van de zijwand te laten zakken. De wielkasten worden op de naden versterkt met 10x10x1 mm kokerpofiel.

Als laatste zal een custommade bumper vervaardigd worden, welke meteen ook de achterlichtbalk is.

 

De tijdelijke Acapickup

Deze is eind 2006 gekocht, via het internet, voor natuurlijk teveel geld. Belangrijkste is dat de auto een goed chassis heeft, en van bouwhaar 1981 is en daarmee belastingvrij.

Omdat ik een pickup wil bouwen met LPG en trekhaak op kenteken, leent deze auto zich daar uitermate voor. Het doel is met deze auto, nadat er een LPG installatie en trekhaak zijn in/aangebouwd, naar de RDW te gaan om "open inrichting van laadruimte", "LPG installatie" en "trekhaak" op kenteken te laten vermelden. Hierna zal de auto geheel gedemonteerd worden en dan als basis voor het eigenlijke Acapickup project gebruikt worden. Het huidige chassis voor de Acapickup zal worden voorzien van een "nieuwe"koets. Deze koets heeft nog wat "werk". Onder andere de hele vloer moet vervangen worden. Meteen zal van de gelegenheid gebruik gemaakt worden om de kasten, welke standaard door de gehele laadruimte lopen, te verwijderen en te vervangen door een vlakke laadvloer met alleen wielkasten. Vanzelfsprekend moet er dan een andere plek voor de brandstoftank gevonden worden. Deze komt onder de koets te hangen.

 

De tijdelijke acapickup zoals ze te koop stond

 

 

De tijdelijke acapickup na APK-klaar maken

 

Wordt vervolgd......

 

 

 

©2006   Falconeye CitroŽn